Hopp til innhold

Garantibetingelser

Disse garantibetingelsene danner grunnlaget for garantien for produkter og tjenester levert av Granimax Norge AS (heretter også referert til som «selgeren») og for håndtering av garantispørsmål.

  1. Garantiperiode
    Selgeren gir en garanti på to (2) år for produkter og tjenester produsert av dem.
  2. Leverandørens garanti
    Brukte råvarer, vasker og tilbehør som ikke er solgt av Granimax Norge AS, er underlagt standardgarantien fra leverandøren av disse produktene.
  3. Start av garantiperiode
    Garantiperioden starter fra datoen for levering av produktet til kjøperen.
  4. Garantiforpliktelse
    Selgeren garanterer at produksjonsfeil oppfyller de tekniske krav og standarder som gjaldt på produksjonstidspunktet, og at produktet ikke har material- eller produksjonsmangler. Dersom disse kravene ikke er oppfylt, forplikter selgeren seg til å utbedre manglene for egen regning.
  5. Gyldighet av garantien
    Garantien er kun gyldig dersom kundens data er identifiserbare i selgerens bestillingsstyringsprogram, eller dersom kunden kan fremvise en kopi av kjøpsdokumentet.
  6. Eierskifte
    Garantien gjelder fortsatt ved eierskifte av produktet. Mottakeren av garantien må imidlertid kunne oppgi informasjon som gjør at kjøpet kan identifiseres (f.eks. monteringsadresse, kjøpers navn).
  7. Unntak fra garantien
    Garantien dekker ikke følgende tilfeller: 7.1. Produkter som ikke er installert av selgeren. Dersom et annet firma eller kunden selv utfører monteringen, påtar de seg ansvaret for produktets tilstand og den utførte tjenesten. 7.2. Kunden har ikke informert selgeren om produktets mangler innen en rimelig tidsramme, jf. forbrukerloven gjeldende i etableringslandet. 7.3. Kunden samarbeider ikke om å rette opp feilen/mangelen, unnlater å oppgi nødvendig tilleggsinformasjon og bevis (fotografier, videoer, etc.), eller sender ikke inn klage. 7.4. Fundamentet til produktet eller støttestrukturen som produktet er montert på, har blitt flyttet, deformert, kollapset eller på annen måte blitt endret, inkludert eventuelle tilleggsreparasjoner og endringer gjort under garantiperioden (f.eks. rørlegger- eller elektrikerarbeid, etterarbeid på gulv eller vegg som krever midlertidig flytting av benkeplaten). Kunden er ansvarlig for eventuelle endringer og skader som følge av slike reparasjoner og endringer. 7.5. Endringer forårsaket av force majeure (f.eks. flom, orkan, jordskjelv, lynnedslag). 7.6. Skader og feil som oppstår under bruk på grunn av manglende overholdelse av kravene i bruksanvisningen og/eller vedlikehold (f.eks. eksponering for ekstreme temperaturer eller værforhold, ultrafiolett stråling (kvarts), fysisk eller kjemisk misbruk, eksponering for syrer eller alkalier, flekker eller skader forårsaket av utilstrekkelig vedlikehold, mekanisk skade forårsaket av kutt, riper, kollisjon, støt eller annen sterk kraft, eller lignende). 7.7. Mekanisk skade som ble oppdaget etter levering av produktet til kunden, og som allerede er håndtert i den aktuelle klagesaken. 7.8. Skader forårsaket av kunden som følge av deler lagt til produktet eller endringer i produktets design. 7.9. Endringer som skyldes materialets naturlige egenskaper eller skader forårsaket av miljøpåvirkninger. 7.10. Produkter som har overskredet garantiperioden. 7.11. Produktet er ikke fullt utbetalt. 7.12. Feil eller mangler som ikke er reklamert for ved mottak av produktet. 7.13. Feil eller mangler som kunden har blitt opplyst om under produksjon eller montering. 7.14. Ulikheter i overflatetekstur, mønster og fargenyanser. Selgeren bruker 100% naturlige materialer og materialer laget av mer enn 90% naturlige materialer, så det ferdige produktet og prøvene kan være forskjellige. Forskjeller i utseende er en del av de naturlige egenskapene til slike materialer, og reduserer ikke funksjonaliteten til materialet. Slike forskjeller kan derfor ikke betraktes som feil eller ulempe. 7.15. Flekker av midlertidig karakter på benkeplaten (f.eks. fingeravtrykk eller andre midlertidige flekker som følge av normal bruk). 7.16. Utendørs bruk av kvarts. 7.17. Feil og/eller mangler i silikon installert ved temperaturer under optimal anbefalt romtemperatur (minst +15°C). 7.18. Produkter installert i offentlige eller kommersielle bygninger (f.eks. restauranter, hoteller, flyplasser, kjøpesentre, overnattings- eller leilighetsbygg).
  8. Garantiutførelse
    Under garantien kan en feil/mangel rettes opp på en av følgende måter, i prioritert rekkefølge: 8.1. Retting av feil/defekt del/installasjonsfeil uten reduksjon av kjøpesummen. 8.2. Utskifting av en defekt komponent uten reduksjon av kjøpesummen (selgeren dekker kostnadene direkte knyttet til utskiftingen av produktet (komponent(er), installasjon, løftehjelp (om nødvendig), rørleggerarbeid (om nødvendig)). 8.3. Delvis reduksjon av kjøpesummen for et produkt med en feil/mangel dersom gjentatt retting ikke har gitt ønsket resultat, eller utskifting ikke er mulig. 8.4. Delvis reduksjon av installasjonsprisen i tilfelle en installasjonsfeil dersom gjentatte rettinger ikke har gitt ønsket resultat.
  9. Forhandlerens garantikrav
    Dersom en forhandler sender et garantikrav, må det utarbeides en skriftlig klagesak i mer komplekse saker.
  10. Svarfrist for garantikrav
    Selgeren må svare på klagen innen syv (7) kalenderdager. Dersom mer kompleks teknisk ekspertise kreves, vil svaret bli gitt etter mottak av resultatene.
  11. Garantiens varighet etter utskifting/reparasjon
    Garantien for et utskiftet eller reparert produkt/komponent forblir gyldig for varigheten av den opprinnelige produktgarantien.
  12. Retur av utskiftede komponenter
    Alle utskiftede komponenter, deler, eller hele produktet overføres til selgeren for ytterligere teknisk undersøkelse.
  13. Feil/mangler i garantiperioden
    Selgeren sørger for fjerning av feil/mangler registrert i garantiperioden.
  14. Rengjøring før reparasjon/vedlikehold
    Produktet som trenger reparasjon eller vedlikehold må være rent. Dersom ytterligere rengjøring eller vedlikehold behøves, vil produktets eier bære kostnaden.
  15. Mottakskontroll ved levering
    Hvis produktet bestilles til kundens dør (uten monteringstjenester), er kunden forpliktet til å sjekke kvaliteten og mengden av det mottatte produktet ved mottakstidspunktet, og å melde om eventuelle avvik til selgeren innen senest tre (3) arbeidsdager. Skader gjort under transport må registreres av kunden ved mottak. Etter mottak går ansvaret for produktets tilstand over til kunden.