Vilkår og betingelser
Generelle vilkår og betingelser for Granimax Norge AS
Gyldig fra 1. januar 2022
Implementering av de generelle salgsvilkårene og -betingelsene
Disse generelle vilkår og betingelser for salg av Granimax Norge AS (generelle vilkår og betingelser for salg) gjelder alle salgstransaksjoner mellom selgeren Granimax Norge AS (reg.kode 12382975) (Granimax) og kjøperen (kunde). Disse innebærer de generelle vilkårene og betingelsene for salg (inkludert transaksjoner utført via nettbutikken).
Disse generelle vilkår og betingelsene for salg, sammen med et akseptert tilbud eller annen avtale som refererer til de generelle vilkår og betingelsene for salg er samlet sett omtalt som avtalen.
1. Avtalens formål
Granimax selger visse produkter og leverer relaterte tjenester til kunden i tråd med de vilkår og betingelser som avtalt i avtalen. Kunden betaler for produkter og tjenester i tråd med de vilkår og betingelser som er avtalt i avtalen.
2. Ordrehåndteringsprosedyre
Kunden sender en prisforespørsel for Granimax-produkter og -tjenester via nettsiden eller per e-post.
Denne prisforespørselen er ikke bindende for partene. Ved mottak av prisforespørselen vil Granimax utstede et foreløpig tilbud som angir kostnadene for oppmålingsarbeid, foreløpig prisberegning av produkter og installasjonsarbeid, samt andre relaterte tjenester.
Det første tilbudet er gyldig i en måned om ikke annet er oppgitt. Etter at oppmålingsarbeidet er gjennomført, kan Granimax justere sluttprisen på produkter, installasjonsarbeid og andre relaterte tjenester i et endelig tilbud (bestilling).
Partene blir bundet av det første tilbudet for oppmålingsarbeid etter at det er godkjent av kunden.
Godkjenning av det første tilbudet skaper ikke en bindende avtale i forhold til produktene og installasjonsarbeidet, og kunden er ikke forpliktet til å godta det første tilbudet.
Etter å ha samtykket til det første tilbudet, avtaler Granimax og kunden et passende tidspunkt for å gjennomføre oppmålingsarbeidet. Granimax utfører oppmålingsarbeid i vanlig arbeidstid, og unntaksvis utenfor arbeidstid ved forhåndsavtale med kunden.
Etter gjennomført oppmålingsarbeid gir Granimax en ordre som indikerer sluttprisen på produkter, installasjonsarbeid og relaterte tjenester. Ordren er gyldig i én måned, med mindre annet er oppgitt.
Ordren blir bindende for partene etter at kunden har returnert en signert kopi av ordren til Granimax eller på annen måte akseptert ordren.
I henhold til en annen avtale kan Granimax utføre en ordre basert på tegninger og mål som kunden har oppgitt. I så tilfelle er Granimax imidlertid ikke ansvarlig for egnetheten og de endelige målene til produktet.
I tilfelle det fastslås under produksjon av benkeplaten at det å produsere benkeplaten i henhold til kundens tegninger ikke er gjennomførbart, har Granimax rett til å endre produksjonstegningen.
Endringer bekreftes sammen med kunden. Hvis en ny produksjonstegning resulterer i at prisen på varene eller produktene endres, samtykker kunden i å betale Granimax et tilleggsgebyr for ethvert beløp som overstiger den opprinnelige bestillingsprisen, basert på den oppdaterte prisen. Hvis den nye prisen er lavere enn det bestilte produktet, vil Granimax refundere differansen til kunden.
3. Produktenes kvalitet
Granimax streber etter å sikre at produktene som blir levert er fri for mangler forårsaket av dårlig utført håndverk og materialer.
Kunden er klar over og aksepterer at selv om Granimax bruker naturlige materialer, kan teksturen, mønsteret, fargen og nyansene av de produktene som blir levert variere og kan kanskje ikke eksakt matche steinprøvene av de samme materialene.
Partene er også enige i at naturlige materialer er unike og kan kanskje ha egenskaper som ligner sprekker, riper, ujevnheter på overflaten, humper og hull, forskjeller i mønstre og nyanser, misfarging og materialpartikler fra andre bergarter.
Slike særpreg i materialet regnes ikke som defekter.
4. Tillatte avvik
Følgende avvik fra de faktiske målene på de leverte produktene er tillatt og skal ikke anses som ikke-overensstemmelser i de leverte produktene:
- Totalmål på benkeplaten: opptil 3 mm.
- Totalmål på hullene og midten av hullene: +/- 3 mm.
- Tykkelse på granitt- og marmorbenkeplater: +/- 3 mm, tykkelse på kvarts- og keramikkbenkeplater: +/- 2 mm; benkeplateujevnhet: opptil 0,5 mm.
- Montering av benkeplater: 1-3 mm, høydeforskjell på bakplater: 0,5 mm.
5. Kundens forpliktelser
Før oppmålingsarbeidet skal kunden klargjøre arbeidsområdet for egen regning som følgende:
- Underskapene på kjøkkenet må være sikkert montert, og benkeplatene må være fjernet. I henhold til egen avtale med Granimax kan det i noen tilfeller være mulig å utføre oppmålingsarbeid uten å fjerne de eksisterende benkeplatene. Men i dette tilfellet er ikke Granimax ansvarlig for egnethet og sluttdimensjoner av produktene som erstatter de eksisterende benkeplatene.
- Ved kjøp og montering av skap, møbler og støtterammer, ta hensyn til vekten av den bestilte benkeplaten som følgende: keramikk minst 50 kg/m², kvarts minst 75 kg/m², granitt og marmor minst 95 kg/m².
- Veggen bak benkeplaten må være rett for plassering av bakplater.
- Vasker, kraner, kokeplater og komfyrer må frakobles om nødvendig.
- Måleren skal gis trygg og ubegrenset adgang til arbeidsområdet, og gjenstander som hindrer utførelsen av arbeidet må fjernes.
Når ordren blir bekreftet, må kunden velge de spesifikke modellene av vasker, kraner, kokeplater eller komfyrer og gi Granimax de tilsvarende produktspesifikasjonene (inklusive modellnavn, mål og annen nødvendig teknisk informasjon). De skal også sørge for at disse varene blir levert innen oppmålingsarbeidet finner sted.
Hvis vasken, kranen eller komfyren ikke er levert innen oppmålingsarbeidet finner sted, er kunden ansvarlig for at produktinformasjonen er riktig.
Skap og komfyrer kan ikke flyttes eller omplasseres etter oppmåling.
Før monteringsarbeidet må kunden klargjøre arbeidsområdet for egen regning som følgende:
- Sørg for at skapene, møblene og støtterammene som kreves for monteringen av benkeplatene, er i samme befatning under oppmålingen og monteringsarbeidet – ordentlig oppmontert, i vater og, om nødvendig, tilstrekkelig støttet.
- Sørg for at åpningene i skap, møbler og støtterammer under benkeplaten, som er nødvendige for vasken, komfyren osv., er riktig skåret på de nødvendige stedene og har de riktige dimensjonene.
- Sørg for at eksisterende benkeplate og bakplate er fjernet der det er nødvendig.
- Sørg for at gulvet i arbeidsområdet er dekket med et sterkt sklisikkert materiale. Granimax-installatører er pålagt å bruke sikkerhetsutstyr som kan skade gulvet.
- Sørg for at vanntilkoblingene er lukket og at de elektriske koblingene er uten strømtilførsel.
- Sørg for at installatørene har sikker og ubegrenset tilgang til arbeidsområdet, og eventuelle gjenstander som hindrer arbeidet, er fjernet.
Dersom det kreves løftehjelp som avtalt i bestillingen, er kunden selv ansvarlig for å yte dette.
Kunden er klar over at Granimax ikke utfører følgende arbeid:
- Demontering og fjerning av den eksisterende benkeplate, med unntak av egen avtale eller når Granimax utfører arbeid relatert til fjerning av feil som Granimax selv er ansvarlige for.
- Frakobling og gjeninnkobling av vann- og gassinstallasjoner og elektriske apparater.
- Fjerning og ommontering av eksisterende hvitevarer og komfyrer, og justering av dører eller skuffer etter monteringsarbeid.
Dersom kunden ønsker å bruke eksisterende støttebjelker på arbeidsområdet, er Granimax ikke ansvarlig for å sikre at eksisterende støttebjelker er i samsvar med nødvendige tekniske krav.
Dersom kunden under arbeidet ber om at benkeplatene eller vasken(e) installeres på en måte som ikke er i samsvar med produsentens installasjonsveiledning, og Granimax går med på å utføre arbeidet på egen risiko og uten at Granimax er ansvarlige for eventuelle følgeskader, kompenserer kunden Granimax for eventuelle utgifter knyttet til dette.
6. Granimax forpliktelser
Granimax forplikter seg til å gjennomføre følgende arbeid i samsvar med disse generelle vilkår og betingelser for salg og eventuell tilleggsavtale:
- Gjennomføre oppmålingsarbeid på en faglig måte.
- Levere produkter i samsvar med bestillingen.
- Gi kunden produktinformasjon om det leverte produktet etter behov.
7. Betalingsvilkår
I løpet av én virkedag etter bekreftelse av bestillingen, sender Granimax en forhåndsfaktura til kunden, tilsvarende 50 % av den totale prisen på bestillingen. Kunden skal betale fakturaen innen én uke etter mottakelse, med mindre annet er avtalt.
Når fakturaen er betalt, starter Granimax produksjonen av produktene, og Granimax må levere og installere produktene innen 4 uker etter mottak av fakturaen, med mindre en annen leveringstid er spesifisert i ordren.
Etter at produktene er levert og installert, sender Granimax en endelig faktura til kunden. Kunden skal betale fakturaen innen én uke etter mottakelse, med mindre annet er avtalt.
8. Avbestilling av ordre
Etter bekreftelse av bestillingen er kunden forpliktet til å kjøpe produktene og tjenestene i samsvar med de vilkår og betingelser som er avtalt i avtalen. Hvis kunden avbestiller en bekreftet ordre, skal kunden betale Granimax et avbestillingsgebyr tilsvarende 25 % av den totale prisen på bestillingen.
9. Reklamasjon og returrett
Dersom kunden oppdager feil eller mangler ved det leverte produktet eller installasjonen, må kunden gi skriftlig melding om reklamasjon til Granimax innen 7 dager etter mottak av produktet eller etter at installasjonen er gjennomført. Dersom reklamasjonen er gyldig, skal Granimax, etter eget valg, enten reparere eller erstatte det defekte produktet. Granimax forbeholder seg retten til å inspisere det defekte produktet før en beslutning om reparasjon eller utskifting fattes.
10. Ansvarsbegrensning
Granimax er ikke ansvarlig for eventuelle indirekte eller følgeskader som oppstår som følge av bruk av produktene, inkludert, men ikke begrenset til, tap av inntekt, tap av fortjeneste eller tap av data. Granimax sitt ansvar overfor kunden er begrenset til det totale beløpet som kunden har betalt for produktene og tjenestene i henhold til avtalen.
11. Tvister og lovvalg
Enhver tvist som oppstår i forbindelse med avtalen, inkludert enhver tvist om dens eksistens, gyldighet eller opphør, skal avgjøres ved domstolene i Estland i henhold til estisk lov.
12. Endringer i de generelle vilkår og betingelser
Granimax forbeholder seg retten til å endre de generelle vilkår og betingelser når som helst. Endringer vil tre i kraft umiddelbart etter at de er publisert på Granimax sin nettside. Kunden er ansvarlig for å holde seg oppdatert om eventuelle endringer.
Dette dokumentet oppsummerer og tydeliggjør Granimax Norge ASs forpliktelser og kundens ansvar ved kjøp av produkter og tjenester fra selskapet. Eventuelle spørsmål eller uenigheter som ikke er beskrevet her, må diskuteres direkte med Granimax for avklaring.